Het ontstaan van het TAN-Project bij het NCAD

(foto: Frans Vrijaldenhoven)

Mr. Tan en zijn MB 500K Autobahnkuhrier

Begin dit jaar kreeg ik een telefoontje met een bijzondere helpdeskvraag en dit sprak mij zo aan dat er een onderzoeksproject gestart is. Enerzijds vind ik dat het bij het NCAD hoort om dit uit te zoeken, want het NCAD staat voor het behoud van Cultureel Erfgoed. Anderzijds vind ik het heel bijzonder dat een Indonesisch-Chinese mr. Tan in de jaren ’30 in Nederland studeerde en in een bijzondere MB reed. Ik ben direct met mijn vrijwilligers aan de slag gegaan. Een re-integratie jongere had op internet schetsen van een Chinees weten te vinden. Toevalligerwijs heeft hij schetsen van de Autobahnkuhrier gemaakt, maar zijn naam was geen Tan. Ik ben er achter gekomen dat Henk Schuuring (secr. CONAM) tijdens het scannen in 2008 een advertentie van deze auto tegengekomen is en hij wilde graag meer weten. Hij kende de MB 500 K niet en er is via PrewarCar en de CONAM een oproep gedaan. Ook scheen een goeie CONAM-vriend Frans Vrijaldenhoven over deze auto geschreven te hebben.

 (Bron: Henk Schuuring uit Tijdschrift Motorverkeer 1938)

Later heeft dhr. Groenewegen een oproep gedaan in Klassiek & Techniek. Hij herinnerde zich die tijd en was benieuwd waar deze auto nu staat.

(Bron: Henk Schuuring - CONAM / PreWarCar)

Twee weken later kreeg ik een bezoek van Herman van Oldenzeel, hij kwam eerst voor iets anders en ik heb hem van mijn onderzoek verteld. Hij vind het leuk om op onderzoek te gaan en toevallig heeft hij een model auto van deze MB-type gekocht. En zo werd hij een mede-onderzoeker. Ik ben met dit onderwerp een tijd lang dag en nacht bezig geweest en iedereen moest van dit onderwerp horen.

Ondertussen is Herman veel te weten gekomen en zie hieronder een artikel dat in Noord-Holland geplaatst is.

 

Bijzondere Mercedes-Benz geschiedenis uit de Bollenstreek 

Als jongeman ziet Groenewegen in Leiden de bijzondere Mercedes-Benz van Tan en de auto maakte een verpletterende en onuitwisbare indruk op hem. “Zou de auto nog bestaan?”, vroeg hij zich af…. 

Tan studeerde in de jaren dertig Indisch Recht aan de Universiteit van Leiden. Tan was een telg uit een zeer welgestelde  Chinese familie die feitelijk de regie voerde over vele Javaanse grondstoffen. Zijn achtergrond stelde hem in staat om via de in Oegstgeest gevestigde Garage Rooyakkers bij de Mercedes-Fabriek in 1934 een Mercedes-Benz van de allerduurste soort op maat en naar eigen smaak te laten bouwen. Het was de tijd dat Duitse Autobahnen werden aangelegd en daar moest comfortabel en snel over gereisd kunnen worden. Mercedes-Benz had hiervoor een speciale afdeling die onder leiding stond van Hermann Ahrens.  Ahrens stond aan het hoofd van de ontwerpafdeling die zich met “Spezialbau” en “Stromliniën” bezighield.  

Uniek! Toen en nu De basis voor de auto van Tan was het chassis van de destijds sowieso al bijzondere Mercedes-Benz 500K voorzien van een 8 cilinder Compressormotor. Een “gewone” 500K is momenteel al zéér uniek en brengt momenteel al snel 3 miljoen euro op. De huidige waarde van de Tan auto zou een veelvoud daarvan kunnen zijn.  

Met de Benz naar Palestina in 1935 Tan had de auto niet zo maar laten bouwen. Hij had er ambitieuze plannen mee. Met de auto maakte hij een reis die via Oost Europa, Turkije, Palestina en Noord Afrika liep. In Turkije loopt de auto, als gevolg van de slechte wegen, schade op die waarschijnlijk aldaar is hersteld waarbij de auto van wit naar een donkere kleur werd gespoten. Uiteindelijk komen Tan en de auto weer terug in Nederland, waarna Tan zich mét de auto in 1938 naar Indonesië laat verschepen. Nà de oorlog komt Tan weer mét de auto (per schip) terug naar Nederland.  

Te koop In 1949, Tan heeft de auto dan 15 jaar in bezit, besluit hij de auto kennelijk te verkopen. De auto wordt via Rooyakkers aangeboden in het blad De Auto van de Koninklijke Nederlandse Automobielclub (KNAC). De vraagprijs is 16000 gulden. Of de auto op dat moment verkocht wordt, is niet bekend. In 1951 verschijnt wederom een advertentie in De Auto. Ook daarvan is níet bekend of dat tot verkoop heeft geleid.  

Garage Schulpweg Aerdenhout De laatste aanbieder van de auto is de niet meer bestaande Garage Schulpweg uit Aerdenhout.  De advertentie uit 1951 is het laatste spoor van de auto. De auto wordt aangeboden “wegens vertrek naar het buitenland”. Vanaf dat moment is niet meer bekend waarde auto is gebleven. Tan verblijft sedert 1949 weer in Indonesië. Het zou kunnen dat de auto niet is verkocht en toch mee is gegaan naar Indonesië. Binnen de familie Tan is daarvan momenteel ook niets meer bekend. Het onderzoeksteam heeft contact met de nog in Nederland wonende familie, voor wie de auto eveneens een uitdagend mysterie is geworden. Een kleinzoon van de in 1980 overleden Tan maakt dan ook deel uit van het onderzoeksteam. 

De illusie dat de auto nog bestaat is klein, maar ook niet helemaal uit te sluiten. Om het mysterie daarmee een illusie te noemen, gaat de onderzoekers te ver. De onderzoekers gaat het om de autohistorische feiten van één van de meest bijzondere auto’s die ooit in Nederland heeft rondgereden. Hierin schuilt de uitdaging voor de onderzoekers die benadrukken dat níemand financiële bedoelingen heeft bij de speurtocht.  

Informatie Heeft u informatie of wat er met de auto nà 1951 is gebeurd?

De onderzoekers Van Oldeneel en Werinussa zouden dan graag met u in contact komen!

of