Schenking dhr. Stouten

 

Kort geleden heeft het NCAD een interessante schenking ontvangen bestaande uit een groot aantal auto-advertenties uit de periode 1900 t/m jaren ‘40. Tijdschriften waar deze advertenties in geplaatst werden zijn bijv.  L’Illustration, The Sportsman, Home & Garden, Lectures pour Tous, The Saturday Evening Post, National Geographic, Cosmopolitan, McClures magazine, Punch Almanack, etc. Veel van deze tijdschriften bestaan tegenwoordig niet meer en zullen voor menigeen onbekend in de oren klinken.

Automerken die van deze collectie deel uitmaken zijn o.a. Ansaldo, Abbott, Buick, Cadillac, Cord, Durant, Hispano Suiza, Jackson, La Salle, Le Zèbre, Locomobile, Lincoln, Magirus, Matheson, Olds, Oldsmobile, Packard, Reo, Stevens-Duryea, Toledo, White, etc.

Interessant aan deze advertenties is het tijdsbeeld dat in het grafische ontwerp te herkennen is. Grafische ontwerpen uit de periode 1900-1910 laten weer een andere wijze van vormgeving zien dan die uit de jaren ’20 en ’30. Gedurende de beginjaren werden er veel meer details getoond terwijl advertenties uit de 2e helft van de jaren ’20 veel strakkere beelden laten zien. In die periode werd de detaillering in het beeld zoveel mogelijk geminimaliseerd tot de kern.

Enkele afbeeldingen vind u hieronder.