Corvette Concept-cars

Op dit moment is de 6e modellijn van de Corvette te koop. Naast die serie van zes zijn er tientallen concept- en showauto’s gebouwd.

 

1958 XP-700 en 1963 Rondine Pininfarina

De eerste Corvette stamt uit 1953. Deze had een kunststof carrosserie en een 3,8 liter 6-cilinder voorin. Bij de conceptmodellen XP-700 en de Rondine werden niet veel stijlelementen toegepast op de reguliere productiemodellen. De XP-700 gebruikte weliswaar het frame, chassisdelen en de motor uit de C1 (1953-1962), maar alleen de achterkant werd deels overgenomen in de C2  (1963-1967). De Rondine werd ontworpen door Tom Tjaarda. Deze Amerikaanse designer van Nederlandse immigranten ontwierp ook de De Tomaso Pantera, Longchamp en de Fiat 124 Spider. Gebouwd werd de Europees gestylde Rondine bij Pininfarina.

 

Mako Shark

In 1961 werd de eerste Corvette Mako Shark getoond die nog veel weg had van de XP-700, ook vanwege de uitvoering van de plexiglas “koepels”.

In 1964 werd de XP-819 getoond waarbij de aluminium V8 achter de achteras lag. Een aantal stijlelementen werd overgenomen in de latere Stingray.

Dit geldt ook voor de Mako Shark II uit 1965; deze had veel invloed op de derde generatie Corvette die tussen 1968 en 1982 gebouwd werd. De agressief gevormde auto combineerde de looks van een reuzenmanta met de witte haai.

 

1969 XP-882

De XP-882 uit 1969 had een middenmotor, waarmee de verwachting werd uitgesproken dat de toekomstige generatie Corvettes wel eens “het motor voorin” principe zou kunnen verlaten. Deze actie werd getriggerd door Ford, die had aangegeven de De Tomaso Pantera (ontwerp Tjaarda) in productie te nemen (Ford was de grootste concurrent van General Motors). De 882 had een 7,4 liter V8 en de versnellingsbak van de Oldsmobile Toronado.

 

Corvette Wankel

General Motors deed ook mee aan de Wankel-hype van eind jaren zestig tot aan de oliecrisis. Naast de technologische belofte voldeed de Wankelmotor m.b.v. een thermische reactor aan alle emissie- eisen in de VS in tegenstelling tot de conventionele Amerikaanse auto’s. Er werd tevens een Chevrolet Vega gebouwd met een 2-schijfs Wankelmotor en de XP-897 uit 1972 met een 2-schijfs motor werd op een VW-Porsche 914 chassis gebouwd, zodat het prototype snel gereed was. In 1970 werd al een dubbele 2-schijfs Wankelmotor gebouwd in de XP-882. Deze Super-Wankel produceerde 420 pk en was daarmee wellicht nog indrukwekkender dan de Mercedes C111 met 4-schijfs Wankelmotor. Vanwege de oliecrisis en het vrijwel waardeloos worden van de fabrieksmachines indien General Motors geheel zou overstappen op de Wankelmotor, werd het concept Wankelmotor verlaten. De strenge emissie-eisen werden daarbij door de overheid opgeschort vanwege de dreiging van banenverlies. De XP-882 kreeg daarna nog een conventionele dwarsgeplaatste V8 middenmotor van 6,6 liter en werd, vanwege de vleugeldeuren Aerovette genoemd. Dit zou de 4e uitvoering van de Corvette moeten worden, maar helaas; de C4 die geproduceerd werd van 1984-1996 was een stuk minder spectaculair.