Lancia Fulvia

Op de autosalon van Geneve in 1963 werd de Lancia Fulvia als opvolger van de Appia voorgesteld. Net zoals de Appia, de Aurelia, Flaminia en de Flavia werd de Fulvia naar een historische Romeinse weg genoemd. 

Enkelbloks V4

De Fulvia had een gietijzeren V4 van 1091 cc met een cilinderhoek van slechts 13 graden, waardoor een enkel blok en (lichtmetalen) cilinderkop gebruikt konden worden. De auto haalde met 58 pk een topsnelheid van maar 138 km/u, o.a. veroorzaakt door de slechte aerodynamica. De carrosserie was van de Flavia afgeleid maar was 46 cm korter. Het 4-deursmodel was de best verkochte Lancia ooit uit het pre-FIAT tijdperk. Er werden 188.637 exemplaren gebouwd.  In Nederland werd de auto in eerste instantie voor een prijs van 12500 gulden aangeboden vergelijkbaar met een BMW 1800 TI, een FIAT 2300, een Citroën DS 19 en een Opel Kapitän. Dat was een beetje teveel van het goede, en daarom zakte de prijs later met 2500 gulden. Vanaf 1964 werd de Fulvia 2C aangeboden die over 2 Solex carburateurs beschikte en daarmee 150 km/u haalde.

 

Zagato

Zoals gebruikelijk bij Lancia werden er allerlei uitvoeringen  gebouwd. Carrozzeria Touring bouwde in 1966 een stationwagen als opvolger van de Appia Giardinetta. Vanaf 1965 werd de handgemaakte Fulvia Sport aangeboden met een stalen carrosserie van Zagato.  De auto werd met een 1300 en 1600 cc motor aangeboden en haalde topsnelheden tussen 170 en 190 km/u. De wagen was met een totale productie in 8 jaar tijd met 7102 exemplaren exclusief te noemen.

 

Monte Carlo

Vanaf 1965 werd tevens de coupé gebouwd, een 2 + 2 uitvoering die voorzien van een 1216 cc motor, 80 pk leverde bij 6200 tpm. Het door Pietro Castagneros ontworpen model had een verkorte wielbasis en met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,39 haalde de coupé 160 km/h. Er werden steeds snellere versies gebouwd tot aan de 1,6 HF met 132 pk. Totaal werden er 140.454 exemplaren van de coupé gebouwd.

In speciale versies was de wagen in rally’s uitermate succesvol, met meer dan duizend zeges, waaronder de Rallye van Monte Carlo in 1972 met Sandro Munari aan het stuur. De voornaamste tegenstanders waren de Porsche 911 en de Renault-Alpine. De Fulvia Rally werd in races opgevolgd door de Stratos. Munari won daarmee o.a. de Rally van Monte Carlo in 1975, 1976 en 1977. Met in totaal 12 zeges was Lancia in Monte Carlo veruit het meest succesvolle merk ooit.

 

Ghia en Manzoni

In 1969 bouwde Ghia de Fulvia 1600 HF Competizione. Het chassis was gemodificeerd, de ramen waren van plexiglas en de achterspoiler was handbediend, verstelbaar en toornde geheel in Formule 1 stijl hoog boven de auto uit. Het design was afkomstig van Tom Tjaarda, die in dienst van Ghia even later ook de De Tomaso Longchamp en de Pantera tekende. In 2003 leek het er nog even op dat de Fulvia in een nieuw design, compleet uit aluminium opgebouwd en ontworpen door Flavio Manzoni zou terugkeren op de markt.