Met 244 km/u door Jabbeke

In 1952 vond er een sensatie plaats op de snelweg bij Jabbeke in België. De betonnen snelweg was deels afgezet om een wereldrecord te vestigen met een gasturbine auto. Tijdens de vliegende kilometer werd een gemiddelde snelheid behaald van 244,565 km/u. De auto had een vermogen van 230 pk bij 39500 omw./min. De motor woog compleet slechts 180 kg.

Na de tweede wereldoorlog werd vanuit de auto-industrie met een hernieuwd elan naar de toekomst gekeken. Technologische innovaties kwamen veel voor in de oorlogs-industrie en dus ook vanuit de vliegtuigindustrie. En voor het ontwerp van de meest vooruitstrevende automodellen voor de toekomst werd deels de ontwikkelingslijn van vliegtuigen gevolgd. Rover deed in de voorste regionen mee. Zij had serieus het plan opgevat om een modellenlijn met gasturbines uit te rusten. In 1950 werd de eerste Rover met gasturbine, genaamd de Jet 1 voorgesteld, waarna in 1952 het snelheidsrecord volgde.

In 1956 werd een compleet nieuwe auto rondom de gasturbine gebouwd; de T3 was een kleine coupe van 381 cm lang en 150 cm breed. De achterin geplaatste motor leverde 110 pk bij 52000 omw./min. Deze auto was zeer innovatief te noemen met haar vierwielaandrijving, glasvezel carrosserie en 4 schijfremmen. Goede remmen waren noodzakelijk omdat op de motor afremmen niet mogelijk was.

In 1961 werd een gasturbine voorin in een Rover T4 ingebouwd. De voorwielaangedreven T4 leverde 140 pk bij 65.000 omw./min. Topsnelheid was 185 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u verliep in 10,5 sec. En het verbruik was met 14-18 liter benzine, kerosine of dieselolie per 100 km nagenoeg gelijk aan het verbruik van de latere V8 3500 cc uitvoering van dit model. De V8 leverde vrijwel hetzelfde vermogen.

Vanaf 1963 werd de gasturbine ook ingezet tijdens de 24 uur van Le Mans in de Rover BRM.

Later werd de gasturbine (in dit geval van Pratt & Whitney) ook nog ingezet in de Indianapolis 500 en in de Formule 1. De Lotus 56 formule 1 werd in 1971 gebruikt door o.a. Emerson Fittipaldi. Vanwege het ontzagwekkende koppel van meer dan 1500 Nm was deze formule 1 auto vierwielaangedreven. Na 1971 werd deze motor niet meer ingezet.

 

Nu de electrisch aangedreven auto een hype is, komt de gasturbine weer voor de dag in een Jaguar CX-75 conceptcar die 2 micro-turbines laat draaien met 100.000 omw./min. Deze turbines zijn 30 cm lang en 10 cm breed en worden gebruikt om elektriciteit op te wekken voor de elektromotor.